joi, iulie 28, 2016

Israelul neagă în mod sistematic 1.400 de ani de istorie musulmană



de Ofri Ilany

 

                                             Ramle, la sfârșit de secol 19



Câți dintre noi avem cea mai vagă idee despre ce s-a întâmplat pe „Pământul lui Israel” în timpul perioadelor fatimide, mameluce sau selgiucide? Am fost ocupați certându-ne în legătură cu Nakba și în tot acest răstimp nu am făcut decât să negăm trecutul musulman al acestei țări.

„Filastin – este ultima dintre regiunile Siriei în direcția Egiptului. Cele mai vestite orașe ale sale sunt Așkelon, Ramle, Gaza, Arsuf, Caesaria, Nablus, Ierihon, Amman, Jaffa și Beit Guvrin.” Așa începe capitolul intitulat „Filastin” al „Dicționarului Pământurilor” scris de geograful musulman Yaqut ibn Abdullah al-Hamawi în 1225. Asta se întâmpla cu aproape 800 de ani înainte ca Anat Berko, membră a Knessetului din partea Likud să facă dubioasa afirmație: „Nici măcar nu există litera P în limba arabă, înseamnă că termenul „Palestina” trebuie examinat cu mai multă atenție.” Și a continuat să explice cum palestinienii au început să-și exprime naționalismul fabricat prin adoptarea acestui nume „care era de fapt utilizat de mișcarea Zionistă.”

Doamna Berko a fost ridiculizată de presă în urma acestei aserțiuni neîntemeiate. Dar critica la graniță cu ipocrizia, având în vedere negarea trecutului palestinian de către Israel, este un fenomen local larg răspândit aici. Sistemul educațional, mass-media și industria turismului, toți sunt colaboratori la negarea și omisiunea a 1.400 de ani de istorie musulmană.

Istoria noastră, așa cum este bine cunoscută majorității israelienilor, a abandonat țara în urma revoltei lui Bar Kohba și a reapărut odată cu întemeierea așezământului Petah Tikva (devenit oraș în 1937) la sfârșitul secolului al 19-lea. Așa încât sunt foarte puțini evrei israelieni, chiar în rândul celor ce cunosc Biblia și analele proiectului Zionist, care știu câte ceva despre perioadele fatimide, mameluce și selgiucide.

Asemenea subiecte sunt studiate de un cerc limitat de experți și sunt considerate la fel de ezoterice ca istoria aztecilor. În mod similar, indicatoarele prezente în siturile arheologice din Israel subliniază trecutul evreiesc de scurtă durată al țării (așa cum cititorul își poate reaminti, suveranitatea evreiască a existat pe o parte a acestui pământ numai pentru câteva secole, cel mult – dacă includem atât Israelul cât și regatul Iudeei). În multe cazuri, stratificări din perioadele musulmane ale istoriei au fost înlăturate din situri pentru a expune structuri din perioadele locuirii evreiești. Au fost îndepărtate și stratificările din perioadele romane și ale Cruciadelor. Ideea este minimalizarea epocilor sub guvernare gentilică.

Citatul de mai sus, din cartea lui Yakut, poate fi găsit în lucrarea “The Land of Israel in Arab Sources from the Middle Ages,” de Uri Tal, publicată (în ebraică) acum doi ani de către Institutul Ben Zvi. Titlul lucrării este oarecum ironic deoarece sursele pe care le citează nu se referă la pământul acesta cu numele de „Israel” ci cu numele „Falastin”, asa cum se pronunță în limba arabă. Însă cartea este menită să-ți deschidă ochii, descriind bogăția orașelor și satelor din Falastin în perioadele de stăpânire arabă.


                                     Mormântul Rahilei la început de secol 20

De exemplu, cazul lui Ramle, despre care călătorul arab al-Amri scria în 1347: „Orașul Ramle, care se află în Falastin, este un oraș mare, umplut cu toate bunătățile, care are piețe vrednice de laudă”. Sau vastul oraș Nablus, în care, spune al-Amri, cresc pepeni dulci și se fac bomboane din roșcove ce sunt vândute în Damasc sau în alte orașe din regiune. Sau Tiberias, care a fost un oraș al băilor publice ale căror ape erau „folositoare în caz de flatulență, spută, abcese, ulcere, eczeme, edeme, lipsă de vlagă cauzată de bătrânețe și obezitate.” Potrivit tradiției, Tiberias era locul de îngropăciune al Sukaynei, stră-strănepoata lui Ali, verișorul și ginerele profetului Mohammed; acum, despre același loc se spune că ar fi „mormântul Rahilei, soția rabinului Akiva.” Pe parcursul acestor perioade, o gamă fascinantă de personaje a trăit și a muncit pe acest pământ, dintre care puține sunt cunoscute publicului educat din Israel.

Cartea lui Tal este adnotată din plin, cu mii de note de subsol ce fac referire la numele așezărilor citate în sursele arabe: Kakoun, Emmaus, al-Lajoun, Majdal Yaba, Kafr Saba, etc. Cu privire la numele fiecărei localități, autorul enunță „este numele unei așezări care a existat odată” – dar dacă „a existat odată” Kakoun, de ce nu mai există? Nu ni se dă niciun răspuns la întrebarea aceasta în carte.

Nu există altă variantă decât aceea de a verifica site-ul web al organizației Zochrot, care declară că are ca scop conștientizarea în legătură cu pierderile palestiniene, pentru a vedea că localitatea Kakoun a fost cucerită pe 6 iunie 1948 de către IDF-ul aflat în formare la vremea respectivă. Al-Lajoun a fost cucerit de Brigada Golani pe 30 mai 1948, Majdal Yaba pe 13 iulie 1948; Emmaus a continuat să existe până pe 6 iunie 1967. Toate aceste așezări au existat fără întrerupere timp de sute de ani, cel puțin.

Dar negarea trecutului arab este un subiect mai amplu decât simpla negare a Nakbei, când sute de mii de arabi au fost expulzați din casele lor în timpul Războiului Israelian de Independență între 1947-49. Chiar și cineva care crede că palestinienii sunt responsabili pentru Nakba(catastrofă) poate fi de acord că nu se pot nega mii de ani de istorie ne-evreiască a acestui pământ.

În același timp, dat fiind actualul discurs politic din Israel, numeroși evrei nu doar că nu neagă Nakba, dar o și justifică și se mândresc cu ea. Acest lucru nu trebuie să surprindă. Nu există niciun motiv pentru ca cineva să accepte semnificația catastrofică a Nakbei dacă acesta nu recunoaște existența lumii pe care a distrus-o.


                                            Mormântul Șeicului Awad din Așkelon


„Negarea Templului”

Mulți oameni din Israel sunt convinși că la începutul secolului 20 țara era goală și că locuitorii palestinieni au venit aici ca răspuns la apariția Zionismului. Acest tip de teorii nefondate câștigă adepți în rândul intelectualilor îndoielnici. E greu de crezut că orice informație, de orice fel, ar putea risipi aceste mituri. Dar măcar să mai scadă nivelul de fățărnicie infatuată.

Crainicii TV și reporterii au solicitat în ultima vreme ca liderii arabi să declare în mod limpede că Templul Evreiesc a fost așezat pe Muntele Templului (Haram al-Sharif) din Ierusalim. „Negarea Templului” este prezentată ca o crimă împotriva istoriei. Dar sunt familiarizați jurnaliștii aceștia aroganți cu locurile sfinte musulmane din și dimprejurul Israelului? De exemplu, știu că în orașul Așkelon se află locul sfânt Mashhad Nabi Hussein – „Altarul Profetului (sau Domnului nostru) Hussein”, unde se spune că pentru o vreme s-a aflat îngropat capul lui Hussein ibn Ali, nepotul Profetului Mohammed? Presupunem că nu știu, deoarece această moschee a fost distrusă în iulie 1950, la cererea Generalului-Maior Moshe Dayan. Așa că nu ar trebui să spunem că doar ISIS distruge structuri istorice.

Dacă Israelul ar avea un sistem educațional și cultural rezonabil, personalități precum călugărul eremit Haritoun, misticul Ibn al-Jila din Ramle sau nemilosul despot Ahmed al-Jazzar din Acre ar fi cel puțin la fel de cunoscute precum Herzl și vizirul Haman. Dar poate, în naivitatea mea, cer prea mult.

Niciun comentariu: