joi, noiembrie 24, 2016

Rivalități inter-arabe și guvernul arab al întregii Palestine din 1948




de Johanna Caldwell


Pe 30 septembrie 1948, un ansamblu al liderilor politici palestinieni s-a întâlnit în Gaza controlată de Egipt la vremea aceea pentru a declara un stat palestinian. Ansamblul a ales un președinte și a votat un număr de rezoluții numind Ierusalimul drept capitală, folosind steagul din timpul revoltei arabe din 1916 și adoptând o constituție provizorie. A inaugurat o armată, a creat o delegație pentru a fi trimisă la Națiunile Unite și a emis 14.000 de pașapoarte. Guvernul arab al întregii Palestine avea aparențele unui stat-națiune pe cale să se nască în perioada de după Mandatul Britanic. Însă, acest guvern a existat doar cu numele, timp de doar câteva săptămâni înainte să fie destrămat. Lipsa de unitate internă palestiniană și politicile inter-arabe din ajunul declarării statului Israel au exclus posibilitatea unui stat palestinian nou. Cu alte cuvinte, „a fost o farsă”. (Benny Morris, ”Righteous Victims: A History of the Zionist-Arab Conflict, 1881–2001”)

Guvernul, aprobat oficial de Liga Arabă în octombrie 1948, nu a deținut niciodată suficientă putere politică sau militară pentru a fi al propriului stat. A fost instrumentul conflictului dintre statele arabe, pe care Fawaz Gerges îl descrie ca pe „un magnet pentru rivalitatea dintre Egipt și Transiordania și pentru suspiciunea și neîncrederea profundă din lumea arabă în timpul războiului și după aceea.” Recunoașterea egipteană a corpului guvernamental contrastează puternic cu opoziția activă a Transiordaniei față de acesta. O examinare a contextului istoric și a creării guvernului arab asupra întregii Palestine iluminează dinamicile regionale și factorii coloniali care au conturat naționalismul palestinian și motivele pentru care acesta nu s-a putut manifesta sub forma unui corp de guvernare. Articolul analizează perioada mandatorie britanică în Palestina, activitatea națională palestiniană și rivalitatea inter-arabă, clarificând atât motivele pentru care a fost creat acest guvern cât și pe cele care au dus la eșecul său, la scurt timp după concepere.


                                          Guvernul arab al întregii Palestine


Interesele opuse și schimbătoare ce au definit politicile regionale ale Orientului Mijlociu în 1948 au caracterizat existența și eșecul guvernului nou format. Se prea poate să fi existat o preocupare reală pentru soarta palestinienilor, dar relația Egiptului și a Transiordaniei cu acest guvern indică predominarea propriilor interese. În timp ce Egiptul și statele Ligii Arabe susțineau ideea unui stat palestinian, decizia lor de a sprijini guvernul arab al întregii Palestine a fost motivată mai mult de dorința de a bloca pretențiile Transiordaniei de a reprezenta palestinienii decât de o dorință fundamentală de a realiza aspirațiile naționale palestiniene. Regele Faruq al Egiptului nu avea nevoie de Gaza pe cât de mult avea nevoie Regele Abdallah al Transiordaniei de Cisiordania pentru câștiguri politice și această diferență a influențat abordările contrastante ale celor două țări privind chestiunea guvernului arab al întregii Palestine. Istoricul Avi Shlaim scrie, „În aparență, embrionul statului independent palestinian, guvernul nou format, din momentul conceperii sale, a fost redus la nefericitul rol al unei mingi în nesfârșitul ping pong al luptei pentru putere dintre Cairo și Amman”.

Un număr de factori a conturat mediul politic în care a fost creat acest guvern. Politicile britanice din Palestina între 1922 și 1948 au subminat ambiția națională palestiniană, împiedicând dezvoltarea instituțiilor naționale care ar fi putut materializa un viitor stat. Legăturile strânse ale Regelui Abdallah cu britanicii și coluziunea acestuia cu Zioniștii, cu scopul păstrării Cisiordaniei pentru noul său regat, i-a îndepărtat pe alți membri ai Ligii Arabe și au consolidat suportul acestora pentru guvernul nou format. Conducerea palestiniană era scizionistă, condusă de Muftiul Ierusalimului, Hajj Amin al-Husayni, primarul Ierusalimului Raghib al-Nashashibi și liderul partidului Istiqlal, ‘Awni ‘Abd al-Hadi. Quandt detaliază asupra acestei lipse de unități: „Principalele partide politice se bazau pe această structură [a rețelelor de clanuri], partidele influentelor familii Husayni și Nashashibi în special, având legături în toată țara. Însă, această structură a făcut dificilă unificarea mișcării naționale.” (William B. Quandt, Fuad Jabber și Ann Mosely Lesch, ”The Politics of Palestinian Nationalism”)

Deși dinamicile politice erau mai complexe decât dihotomia pe care o descrie Quandt, dizarmonia conducerii palestiniene a influențat eficacitatea mișcării naționale.

Hajj Amin al-Husayni a întâmpinat o opoziție ce i-a diminuat eventualul rol de conducere al guvernului nou format. El era un personaj-cheie al activității naționaliste, mai ales în timpul revoltei palestiniene dintre 1936-1939, după care „pentru palestinieni a început o perioadă dezorientată de tranziție în timpul căreia au pierdut controlul propriului destin.” (Rashid Khalidi, ”The Iron Cage: The Story of the Palestinian Struggle for Statehood”)

Menținând legături strânse cu britanicii până la revoltă și nefiind capabil să dirijeze revolta într-o direcție productivă, credibilitatea lui Husayni ca reprezentant al palestinienilor luase sfârșit. Rivalitatea dintre Hajj Amin și Raghib al-Nashashibi, care s-a aliat cu Abdallah, oglindește rivalitatea dintre Egipt și Transiordania asupra Palestinei. La începutul anilor 1930, Husayni a avut un conflict cu partidul Istiqlal, care s-a format oficial în 1932 ca alternativă de stânga la dominarea Husayni-Nashashibi asupra politicilor palestiniene și care sprijinea „opoziția activă” atât față de Zioniști cât și față de britanici, susținând nevoia unei „guvernări arabe parlamentare asupra Palestinei.” (Philip Mattar, ”The Mufti of Jerusalem: Al-Hajj Amin al-Husayni and the Palestinian National Movement”) În plus, a întâmpinat opoziție din partea Qassamiților, un grup islamist condus de Izz al-Din al-Qassam, care susținea revoluția, în contrast cu abordarea mai moderată a lui Husayni.


                                                Membri ai partidului Istiqlal


Devotamentul lui Husayni față de statul palestinian era veritabil, dar acțiunile sale s-au dovedit, în ultimă instanță, ineficiente. În mod notabil, lovitura care a dat startul revoltei din 1936 a venit în urma unei decizii luate de o coaliție a grupărilor palestiniene, dar Husayni și partidul său Arab Palestinian au sprijinit lovitura numai în momentul în care devenise evident că nu există o altă opțiune viabilă din punct de vedere politic. Mattar scrie despre decizia aceasta: „Adevărul este că [Husayni] încă era slugă la doi stăpâni, britanicii și palestinienii, iar acum era silit să aleagă.” El căuta un echilibru politic care era imposibil de atins. Din cauza pozițiilor sale ezitante, Husayni a devenit un personaj controversat pentru palestinieni dar și pentru puterea britanică, lucru care până la urmă a contribuit la lipsa de viabilitate a guvernului nou format. Dată fiind puzderia de alte obstacole, noul guvern arab avea șanse foarte mici de supraviețuire.

Prezența lui Hajj Amin al-Husayni ca potențial lider al guvernului arab asupra întregii Palestine nu era nici pe placul altor actori regionali și a stârnit opoziție puternică din partea celor ce dețineau puterea, inclusiv a britanicilor, Transiordaniei și Zioniștilor. Într-adevăr, Husayni se întâlnise cu Benito Mussolini și cu Adolf Hitler în 1941 pentru a cere ajutor pentru un stat palestinian independent, o mișcare nepopulară care l-a izolat și mai tare. Inabilitatea lui Husayni de a articula și implementa o mișcare națională eficientă opusă Zioniștilor i-a asigurat prăbușirea politică. Pe lângă toate acestea, așa cum scrie istoricul Ilan Pappé: „Nakba – catastrofa palestiniană – a avut loc în timp ce Husayni și familia sa conduceau mișcarea națională. Poveștile cumplite despre expulzări și masacre ajunseseră la liderii Husayni și incapacitatea lor de a riposta avea să-i coste pe ei și pe alți notabili un preț politic scump. Nu aveau să se mai bucure de sprijinul și încrederea societății.”

Într-adevăr, prăbușirea guvernului arab al întregii Palestine a pus capăt carierei sale politice și așa șubrezite. Pappé detaliază: „Acestea au fost ultimele zile de grație ale lui Hajj Amin, el funcționa, de fapt, într-o realitate imaginară care nu avea legătură cu dezastrul concret.” Dar pașii săi politici greșiți nu sunt suficienți pentru a explica eșecul guvernului arab.


                                                    Hajj Amin al-Husayni


Războiul dintre Israel și statele arabe din 1948 a accentuat și mai mult rivalitatea inter-arabă, contribuind la o înfrângere arabă decisivă și subminând guvernul arab. Motivată de adoptarea rezoluției UN cu numărul 181 din 29 noiembrie 1947 care recomanda divizarea Palestinei în două state separate, populația arabă s-a ridicat pentru a protesta față de crearea unui stat evreiesc în Palestina. Liderii arabi din afara Palestinei au luptat pentru a o păstra drept o entitate arabă. Imediat după Declarația de Independență a Israelului pe 14 mai 1948, atacurile arabe incoerente nu puteau concura cu recent stabilita armată israeliană. Într-adevăr, așa cum scrie Gerges, rivalitățile arabe par să fi definit conflictul pentru actorii arabi poate chiar mai mult decât sentimentul anti-Israel: „Nici [regele egiptean] Faruq, nici [regele transiordanian] Abdallah nu au părut să aprecieze seriozitatea războiului împotriva Israelului. Au părut să fie mai preocupați de pozițiile lor strategice decât de cea a Israelului.” Această lipsă de unitate a statelor arabe ilustrează o dinamică ce avea să influențeze direct guvernul nou format.

Sprijinul față de guvernul arab al întregii Palestine a venit ca opoziție față de partajarea Palestinei istorice și ca o încercare de a păstra unitatea arabă. Dar în momentul în care a fost creat, a condensat tensiunile ce existau între noile state arabe independente. Shlaim scrie, „Loialitatea lui Abdallah față de Marea Britanie era tot mai echivalată cu neloialitatea față de cauza arabă.” Însă, devotamentul față de ideea unității arabe, a cauzat, până la urmă, abandonarea guvernului de către statele arabe. Shlaim scrie, „Pe măsură ce evenimentele se desfășurau, [liderii arabi] se temeau de escaladarea conflictului lui Abdallah și de riscul ca Liga Arabă să se destrame.”

Absența unei acțiuni palestiniene în timpul Mandatului

Realitățile din Palestina în timpul decadelor dinaintea creării guvernului arab al întregii Palestine i-au privat pe palestinieni de putere structurală și acțiune care ar fi putut duce la nașterea unui guvern propriu durabil. Structura Mandatului Britanic asupra Palestinei (din 1922 până în mai 1948) a exclus statalitatea palestiniană. În timp ce puterile mandatare britanice au cultivat ambițiile Zioniștilor, au suprimat instituțiile palestiniene, efectiv anulând conducerea palestiniană și mișcarea națională în timpul acestor ani cruciali.

Observarea dezvoltării (sau a lipsei) activității naționale palestiniene sub Mandat elucidează contextul creării guvernului arab și aduce explicații suplimentare pentru eșecul acestuia. Istoricii au subliniat subminarea sistematica a acțiunii palestiniene în timpul perioadei Mandatului Britanic. Au existat „obstacole instituționale externe în calea unificării politice a arabilor [în Palestina] derivând din politicile britanice care au obstrucționat dezvoltarea unor organe permanente, structurate, care să articuleze viziunea arabă.”(Quandt, Jabber, și Lesch, ”Politics”) Rashid Khalidi accentuează desconsiderarea semnificativă a ambițiilor naționale palestiniene: „...palestinienii nu aveau aprobare internațională pentru identitatea lor, nu beneficiau de un context acceptat în cadrul căruia să se poată exprima prezumtiva lor naționalitate și independență și reprezentanții lor nu aveau niciun fel de acces la niciunul din nivelurile de putere ce caracterizează statul.”

Spre deosebire de comunitatea evreiască din Palestina (Yishuv) și de grupurile naționale arabe din afara Palestinei, aspirațiile naționale palestiniene nu au putut înflori cu speranța de a evolua într-un aparat de stat din cauza politicii și a practicilor britanice mandatare.

În timpul perioadei Mandatului, mulți factori politici regionali au contribuit la inabilitatea palestinienilor de a crea instituții durabile care să servească drept trambulină pentru un stat palestinian. Edward Said scria:

„Societatea palestiniană era organizată de-a lungul liniilor feudale și tribale; asta nu înseamnă că nu își avea propria coerență. Avea, dar integritatea sa națională nu putea face față celor trei puternice presiuni ce planau asupra sa după primul război mondial: Mandatul Britanic, efortul colonial Zionist și debutul modernizării.”

Această combinație de factori externi, suplimentată de lipsa de unitate internă, a dus la subminarea mișcării naționale palestiniene. Puterea mandatară britanică, cea mai mare autoritate în Palestina în această perioadă, nu a recunoscut palestinienii ca grup național – așa cum a făcut cu Yishuv-ul – contribuind la inabilitatea palestinienilor de a-și materializa ambiția națională. Khalidi îi descrie pe palestinienii sub Mandat ca pe „o organizare statală incipientă căreia nu i se permiteau atributele caracteristice statalității”.

Politica mandatară britanică în Palestina a favorizat din punct de vedere funcțional drepturile naționale evreiești în detrimentul celor palestiniene. Mandatul asupra Palestinei acordat de Liga Națiunilor în iulie 1922, menționează „Palestina” ca un loc, dar nu se referă la „palestinieni” ca la un popor. Și deși a oferit posibilitatea dezvoltării „instituțiilor autonome” în vederea stabilirii unui stat evreiesc, nu a făcut același lucru pentru arabi. Mandatul face referire la drepturi individuale, cum ar fi drepturile religioase, civile și legale pentru toți cetățenii, dar nu la drepturi colective pentru arabi, menționându-i doar ca pe „comunități neevreiești” sau „nativi”. Khalidi reflectează asupra simbolismului absenței numirii palestinienilor în Mandat, scriind „În ceea ce privea Marea Britanie și Liga Națiunilor, ei nu erau un popor.” Însuși Mandatul pregătește cadrul pentru următorii 26 de ani până la fondarea Israelului în 1948 (și cu siguranță și după), timp în care palestinienii nu au putut să-și întemeieze instituții care să consolideze un stat al lor.

Mandatul includea nu doar referiri la Declarația Balfour din 1917, care susținea căminul național evreiesc în Palestina, ci și la o stipulare mai puțin discutată din Acordul Ligii Națiunilor. A douăzeci și doua clauză a acestui document „i-a încredințat Marii Britanii ‘sacra datorie civilizatoare’ de a ajuta Palestina să-și dobândească independența completă”. Însă, această clauză era folosită cu referire generală la toate teritoriile mandatare din acea vreme și nu în mod explicit la un stat arab în Palestina. Dincolo de retorica variatelor documente, pretențiile naționale ale palestinienilor, pe de o parte, și cele rivale, ale Zioniștilor, pe de altă parte, erau dificil de împăcat. „Era imposibil de ajuns la un acord deoarece liderii evrei din Palestina nu ar fi luat în considerare altceva în afara partajării Palestinei, în timp ce liderii arabi nu ar fi acceptat mai puțin de independența imediată a întregii Palestine.” (Ilan Pappé, ”The Making of the Arab-Israeli Conflict: 1947–51”)

Politicile și practicile britanice în Palestina reflectau chiar tonul Mandatului. Khalidi subliniază faptul că arabii din Palestina erau tratați diferit față de alte populații clasate în aceeași categorie A a mandatelor. Mandatele din categoria A includeau fostele teritorii otomane care aveau să devină statele independente ale Irakului, Libanului, Siriei, Transiordaniei și Israelului. Ceea ce distingea aceste teritorii mandatare de cele din categoria B și C (care erau în mare parte teritorii din Africa) era presupunerea că mandatele din categoria A aveau să facă în curând tranziția spre a deveni state independente. Acordul Ligii Națiunilor definea mandatele din categoria A în felul următor:

„Anumite comunități ce au aparținut Imperiului Otoman au atins un stadiu al dezvoltării în care existența lor ca națiuni independente poate fi încredințată provizoriu unui administrații mandatorii până când vor fi capabile să stea pe picioarele proprii.”

În vreme ce aceste teritorii mandatare aveau emiri, regi, prim miniștri sau președinți pe lângă înalții lor comisari britanici sau francezi, Khalidi notează că în Palestina „înaltul comisar era cea mai puternică sursă de autoritate, singura, de altfel, (deși Agenția Evreiască avea un statut garantat de Mandatul în sine).” În timp ce sfârșitul Mandatului Britanic în 1948 a dus într-un final la stabilirea unui stat evreiesc capabil „să stea pe picioarele proprii”, acesta a ignorat interesele naționale ale arabilor din Palestina.

Din cauza realității politice unice a pretențiilor Zioniste asupra Palestinei istorice, palestinienii au ratat multe dintre activitățile formatoare de stat pe care Marea Britanie le-a cultivat în alte teritorii din categoria A. Tentativele britanice superficiale de a stabili organe palestiniene erau întâmpinate cu împotrivire din partea arabilor din Palestina deoarece nu erau cu adevărat reprezentative și aveau puțină autoritate. În vreme ce în Siria, Libanul și Transiordania Mandatară „multe dintre pârghiile puterii se aflau în mâini arabe”, eforturile mandatare britanice din Palestina mergeau spre întemeierea viitorului stat evreiesc. (Khalidi, ”Iron Cage”) Autoritatea politică oferită Yishuv-ului avea o putere durabilă și în cele din urmă a pus bazele statului Israel. Până la sfârșitul anilor 1920, Agenția Evreiască, a cărei înființare fusese autorizată de un cabinet britanic, se transformase într-un veritabil guvern al Yishuv-ului. Agenția avea departamente care se ocupau cu chestiunile politice, economice, imigrația, colonizarea și alte probleme. Prin contrast, instituțiile palestiniene care existau erau lipsite de acțiune politică și nu puteau oferi nicio fundație structurală pentru un potențial organ succesor, inclusiv guvernul palestinian.

Această lipsă a instituțiilor palestiniene aprobate de autoritățile britanice însemna că palestinienii nu erau capabili să fuzioneze într-un grup unitar pentru a-și materializa dorințele naționaliste. Quandt scrie, „nu exista un consiliu legislativ în Palestina care să asigure un forum constituțional care să exprime doleanțele sau să permită comunicarea legitimă cu conducătorii britanici”. Cu toate acestea, aspirațiile naționale printre palestinieni în timpul perioadei Mandatului erau larg răspândite, parțial instigate de activitățile britanice și Zioniste din Palestina. Aceste ambiții erau exprimate de organizații politice și grupuri comunitare precum Înaltul Comitet Arab și Asociația Creștin-Musulmană. Însă, puterile mandatare britanice nu aveau să recunoască Înaltul Comitet Arab, inițial format în 1936, deoarece politica mandatară spunea că „un consiliu arab va fi considerat reprezentativ de către britanici doar dacă nu va emite rezoluții opuse mandatului, incluzând aici Declarația Balfour.” Această politică practic submina drepturile palestinienilor la autodeterminare, întrucât în însuși miezul ei prioritiza statalitatea altui grup național în detrimentul palestinienilor. Khalidi afirmă și că aceste politici britanice inhibau coeziunea în rândul liderilor politici palestinieni care ar fi dobândit acces la structurile de stat prin educație și media. El scrie, „Această lipsă a unui nivel minim de coeziune în comparație cu alte elite arabe, rezultând în parte din negarea sistematică din partea britanicilor a accesului la putere asupra unui mecanism de stat, avea să creeze probleme mult timp conducerii palestiniene, chiar și după catastrofa din 1948.”

Manipularea britanică a conducerii politice palestiniene a compromis posibilitatea existenței unui corp guvernant palestinian independent. Un caz grăitor în acest sens este numirea britanică a lui Hajj Amin în funcția de Muftiu al Ierusalimului la începutul anilor 1920. Ca o consecință, elitele palestiniene erau dependente de britanici în legătură cu orice autoritate ar fi deținut, creând un tipar de obstrucționare a mișcării naționale palestiniene: „liderii palestinieni care acceptau asemenea posturi erau obligați să nu se opună în mod deschis Mandatului, devotamentului acestuia față de sprijinirea unui cămin național evreiesc și negării concomitente a autodeterminării palestiniene.” (Khalidi, ”Iron Cage”) Acest lucru a durat până la revolta arabă din 1936, dar deja în momentul acela Husayni și alți lideri palestinieni aveau rămasă puțină legitimitate în ochii multor palestinieni. Bazarea pe britanici fusese necesară pentru păstrarea unei oarecare aparențe a puterii, dar, în cele din urmă, i-a diminuat autoritatea lui Husayni. Referindu-se la conducerea palestiniană, Khalidi scrie: „Asta a fost o problemă crucială...au refuzat separarea de britanici până când nu au mai avut altă opțiune, dar deja în momentul acela era prea târziu.” Incapacitatea materializării unei pretenții naționale palestiniene articulate din perioada Mandatului Britanic combinată cu influența arabă externă a dus, în cele din urmă, la subminarea implementării guvernului arab în 1948.

Crearea guvernului arab al întregii Palestine

Guvernul arab al întregii Palestine a fost declarat într-o încercare frenetică de a păstra Palestina arabă în pragul întemeierii Israelului. În iulie 1948, Liga Arabă a decis să alcătuiască un guvern în Palestina la mai puțin de două săptămâni după ce negociatorul UN contele Bernadotte a recomandat ca Transiordania să absoarbă părțile arabe ale Palestinei. Pappé caracterizează această acțiune în felul următor: „Când Palestina încă era o singură bucată și al-Hajj Amin a dorit stabilirea unui asemenea guvern, a fost refuzat. Acum, Liga sfida realitatea dură printr-un act inutil din disperare.” Reacționând la schimbarea realității concrete, Liga Araba încerca, printr-un ultim efort, să păstreze un avanpost în Palestina arabă. Forțele israeliene ocupaseră deja Palestina centrală și până în toamnă aveau să cucerească și partea nordică a Palestinei istorice. Shlaim scrie, „Cu o opoziție puternică din partea Regelui Abdallah și cu sprijinul doar cu jumătate de gură al AHC [Înaltul Comitet Arab], noul organ nici nu a apucat să se pună în mișcare”.

La începutul lui septembrie, o ședință a comitetului politic al Ligii Arabe a dus la anunțarea oficială a stabilirii unui guvern arab al întregii Palestine cu sediul în Gaza. La două zile după acest anunț oficial, Înaltul Comitet Arab declara statul palestinian și guvernul arab al întregii Palestine drept organul său de conducere, citând „dreptul lor natural la autodeterminare”. Hajj Amin al-Husayni și-a părăsit exilul din Egipt și a sosit în Gaza pe 27 septembrie pentru a face parte din noul guvern. Până la sfârșitul lunii, însă, exista deja o opoziție tangibilă din partea Transiordaniei.


                                            Guvernul arab al întregii Palestine


Transiordania a sabotat imediat legitimitatea guvernului. La sfârșitul lui septembrie, Consiliul Național Palestinian al noului guvern s-a întrunit în Gaza pentru a-l alege pe Husayni drept președinte și pentru a stabili constituția, steagul și capitala la Ierusalim. Alte figuri importante palestiniene din Gaza și Cisiordania au participat la întrunire și au primit poziții în guvern, inclusiv fratele lui Hajj Amin, Jamal al-Husayni care a devenit ministrul de externe. Nu este nicio coincidență faptul că, exact în aceeași zi, a avut loc Primul Congres Palestinian al Transiordaniei la Amman, unde s-a afirmat devotamentul față de Regele Abdallah și s-a denunțat guvernul arab al întregii Palestine, afirmandu-se că Transiordania și Palestina ar trebui să fie un teritoriu unit. Mai mult, opoziția față de Husayni și guvernul nou format, condusă de Nashashibi, a ținut o conferință în Ierihon, proclamându-l pe Abdallah drept Regele Palestinei și al Iordaniei. Abdallah l-a ales pe Raghib al-Nashashibi drept guvernator militar al Cisiordaniei, ilustrând și mai mult scindarea din rândul palestinienilor și anticipând anexarea de către Transiordania a acestui teritoriu în 1950.

Așa cum am menționat în introducere, guvernul nou format a creat o armată, a organizat o delegație UN și a emis pașapoarte în încercarea de a insufla legitimitate guvernului. Însă, aceste eforturi nominale de a crea un guvern funcțional erau imateriale, guvernului lipsindu-i puterea militară, politică și diplomatică necesară pentru a funcționa ca un stat viabil. Pappé scrie despre aceste acțiuni inițiale ale Consiliului Național Palestinian: „Tot ceea ce a lăsat în urmă acest exercițiu inutil au fost fraze și simboluri.” Într-adevăr, două zile mai târziu, forțele britanice și transiordaniene au desființat aripa armată a guvernului palestinian din Gaza. Numai după desființarea armatei guvernului arab, Egiptul, Irakul, Siria, Libanul și Arabia Saudită au susținut oficial guvernul. Însă, în acest moment, sprijinul era doar simbolic. Shlaim susține că sprijinul arab față de acest guvern a fost, în cel mai bun caz, superficial, și în cel mai rău caz, nesincer, în sensul că recunoașterea oficială a venit numai în momentul în care era clar că nu va dura.


                             Pașaport emis de guvernul arab al întregii Palestine


În timp ce Transiordania și britanicii se opuneau în mod activ stabilirii guvernului în Gaza, Pappé notează că Egiptul a consolidat prăbușirea guvernului. La scurt timp după întrunirile inițiale ale guvernului palestinian, Egiptul l-a forțat pe Hajj Amin să plece înapoi în exil la Cairo. Pappé scrie, „Odată cu decesul politic al lui Hajj Amin, guvernul s-a destrămat.” Fără liderul său prezent fizic în Palestina, guvernul nu avea o platformă de unde să pretindă legitimitate măcar nominal. În plus, egiptenii au fost învinși în Gaza de armata israeliană în octombrie 1948 și nu au mai putut sprijini guvernul arab. Toate aceste evenimente au dus la o situație imposibilă.

Actul compensator al Egiptului

Planul de partiție al UN din 1947 reprezenta o oportunitate pentru Transiordania în vederea exercitării influenței în Cisiordania, impulsionând Egiptul și ale state din Liga Arabă să încerce să compenseze acțiunile Regelui Abdallah. Sprijinul față de guvernul arab al întregii Palestine era o modalitate pentru ca statele arabe să-și păstreze influența într-o parte turbulentă a regiunii a cărui viitor era necunoscut. Shlaim subliniază rivalitatea care a definit motivația Egiptului pentru crearea guvernului arab: „Oricare ar fi fost viitorul pe termen-lung al guvernului arab al Palestinei, scopul său imediat, așa cum a fost conceput de sponsorii săi egipteni, a fost acela de a oferi un punct de opoziție față de Abdallah. Egiptul, Arabia Saudită și Siria riscau să piardă influența regională dacă Transiordania pretindea conducerea unui stat palestinian. Însă, sprijinul arab față de guvernul arab al întregii Palestine a fost ineficient și insuficient.”

Într-un anumit sens, aceste state arabe au acționat în numele guvernului numai când nu au avut altă variantă. Shlaim scrie, „Pentru a contracara ambiția lui Abdallah, celelalte membre ale Ligii Arabe, în frunte cu Egiptul, au decis la Alexandria pe 6 septembrie 1948 să aprobe stabilirea unui guvern arab pe întreg teritoriul Palestinei cu sediul în Gaza. Dar era prea puțin și prea târziu.” Potențialele consecințe ale inacțiunii în opoziție cu încercarea Transiordaniei de a ocupa un vid al puterii în Palestina i-au împins pe membrii Ligii Arabe să procedeze la fel susținând guvernul arab. Ian Bickerton scrie:

„Regele Farouk al Egiptului ar fi preferat să nu lupte deloc, dar teama sa de agitația internă și de creșterea influenței rivalilor săi din lumea arabă – regii hașemiți ai Transiordaniei și Irakului – s-ar fi amplificat dacă aceștia ar fi luptat iar el nu...Siria voia zonele arabe ale Palestinei și nici Siria, nici Egiptul nu doreau ca acestea să cadă în mâinile Transiordaniei.” (Ian J. Bickerton și Carla L. Klausner, ”A History of the Arab-Israeli Conflict”)

Sprijinul arab pentru construirea națiunii palestiniene era diluat și nesigur, în principal din cauză că și alte state arabe se aflau ele însele în plin proces de construire a națiunii. Recenta independență dobândită de state arabe precum Siria și Egipt a contribuit la un sistem regional relativ instabil în care multe state trebuiau să-și vadă de propriile interese înainte de a sprijini un guvern arab al Palestinei ca opoziție față de britanici. Inabilitatea statelor arabe de a sprijini în mod sincer activitatea națională palestiniană a contribuit la imposibilitatea apariției unei structuri palestiniene de stat în urma independenței Israelului.

Pretențiile rivale în legătură cu cine să reprezinte pământul Palestinei au dominat politicile arabe în 1948. În vreme ce Transiordania reprezenta pentru unii palestinieni un corp guvernamental mai stabil, conducerea Husayni a trebuit să se bazeze pe Egipt pentru a-și susține ambițiile naționale privind un stat palestinian. Pappé scrie, „Singurul mod prin care Jamal și al-Hajj Amin puteau contrabalansa ambițiile hașemite era să se alăture Egiptului.” Însă, până și sprijinul egiptean pentru guvernul arab al întregii Palestine era de nesusținut deoarece a luat amploare războiul din 1948 și armata israeliană învinsese Egiptul la câteva săptămâni de la declararea guvernului.

Ambițiile lui Abdallah

Regele Abdallah a acționat având în minte consolidarea poziției sale ca actor important în Orientul Mijlociu aflat în transformare. Apartenența lui Abdallah la dinastia hașemită fusesă compromisă în momentul în care francezii l-au expulzat pe fratele lui Abdallah, Faysal, după scurta sa domnie ca rege al Siriei. Rolul hașemit în lupta împotriva otomanilor pentru păstrarea pământului de partea arabilor i-a oferit credibilitate lui Abdallah în păstrarea influenței în Palestina arabă vizavi de Hajj Amin al-Husayni. Mai crucial, însă, este că britanicii l-au preferat pe Abdallah lui Husayni când a venit vorba de controlul arab asupra Cisiordaniei.

Abdallah a căutat să anexeze Palestina arabă, înstrăinându-se în acest proces de alte țări arabe, colaborând în secret cu britanicii și cu noul stat format Israel. Mark Tessler scrie, „Abdallah era nerăbdător să extindă granițele țării sale și astfel pe ale puterii și prestigiului propriu, iar planurile sale în legătură cu Palestina erau stabilite cu mult înainte de izbucnirea războiului din 1947-48. Zguduirea teritorială cauzată de războiul din 1948 a creat o deschidere pentru ca Abdallah să-și exercite dorința de anexare. În timp ce Liga Arabă delibera în legătură cu crearea guvernului arab în Palestina, Abdallah înaintase cu planurile sale de anexare a Cisiordaniei la regatul său. Pappé scrie, „Regele Abdallah a jurat să se opună acestui guvern până la capăt și guvernul britanic i-a instruit pe toți reprezentanții săi în regiune să facă tot ce le stătea în putință pentru a-l distruge.” Opoziția lui Abdallah față de Egipt și ambițiile sale pentru Transiordania au fuzionat pentru a submina guvernul arab cu fiecare mișcare. Aproximativ la fel ca politica britanică din timpul Mandatului, Abdallah i-a ignorat pe palestinieni ca entitate distinctă, tratându-i ca pe un grup ce urma să fie absorbit de un alt stat arab. Tessler scrie că „era motivat de o viziune potrivit căreia acele părți din Palestina alocate arabilor ar trebui și într-un final vor fi încorporate de statele vecine.” Britanicii i-au susținut motivele pentru anexare.

Abdallah s-a poziționat strategic conectat la britanici, Zioniști și alți membri ai Ligii Arabe. A cooperat în secret cu Zioniștii pentru a-și asigura sprijinul pentru anexarea părților din Palestina arabă. Despre războiul din 1948, Benny Morris scrie, „Abdallah nu era deloc încrezător într-o victorie arabă și a preferat să aibă vecin un stat evreiesc decât unul condus de fostul Muftiu.” Colaborarea lui Abdallah cu Zioniștii ilustrează conflictul dintre Transiordania și alte state arabe. De exemplu, Tessler îl citează pe Abdallah care le-ar fi spus israelienilor într-o discuție secretă despre Gaza: „Păstrați-o sau dați-o diavolului, numai să nu o dați egiptenilor.” Guvernul arab al întregii Palestine, care a existat în totalitate sub auspiciile Egiptului, nu era în aceeași linie cu planurile lui Abdallah pentru palestinieni.

Guvernul arab al întregii Palestine a existat încă de la conceperea sa ca piesă a jocului politic al statelor arabe, modelat de pozițiile britanice și Zioniste față de pământul Palestinei. În 1950, după prăbușirea guvernului și retragerea conducătorului său la Cairo, Transiordania a devenit Regatul Hașemit al Iordaniei după unirea Cisiordaniei cu statul lui Abdallah. Khalidi scrie, „Abdallah făcea mai mult decât să anexeze cea mai mare bucată arabă rămasă din Palestina. El se autopropunea și reprezentantul palestinienilor.”Anexarea Cisiordaniei de către Iordania a consolidat eșecul guvernului arab și al mișcării naționale palestiniene, pentru o vreme. După 1948 am văzut cum s-a transferat controlul asupra Palestinei de la britanici la diverși actori ne-palestinieni. Tessler scrie, „Israelul a pus mâna pe majoritatea teritoriului propus de UN pentru statul arab, egiptenii s-au instalat în Gaza și Cisiordania a fost înghițită de Iordania.”

Eșecul guvernului arab al întregii Palestine

Din punct de vedere practic, guvernul acesta nu a avut niciodată bazele unui corp de guvernare propriu-zis. Ilustrând acest lucru, Gerges scrie, „contrastul dintre pretențiile guvernului arab al Palestinei și capacitatea acestuia l-a redus rapid la dimensiunile unei farse. Pretindea jurisdicție asupra întregii Palestine, dar nu avea administrație, servicii civile, bani, armată proprie.” (Gerges, ”Egypt and the 1948 War”) Totuși, asta nu explică în totalitate de ce a eșuat. Shlaim privește guvernul arab al Palestinei ca pe un zălog manipulat de toate părțile pentru câștig politic:

„Deși a fost proiectat ca nucleul autoguvernării palestiniene, a fost o fantomă creată în mod deliberat de statele arabe, cu Egiptul la cârmă, pentru a întruchipa opoziția publicului lor față de partiție și pentru a contesta pretenția Transiordaniei asupra Palestinei arabe. Statele arabe au creat acest guvern din interesele lor egoiste și tot din motivele lor egoiste l-au abandonat.”

Eșecul guvernului arab al întregii Palestine a reflectat eșecul unității pan-arabe atât de trâmbițate de suporterii acesteia, membri ai Ligii Arabe. Soarta guvernului era clară: va eșua. Britanicii au folosit acest lucru ca motiv pentru a nu-l susține. Și Iordania a citat aceeași predispoziție pentru eșec atunci când s-a opus guvernului. Interesant însă, este că alte state arabe au folosit aceeași logică pentru a-l susține, știind că sprijinul lor oficial va fi de scurtă durată.

Însa, scurta existență a acestui guvern este semnificativă nu doar pentru că ne oferă posibilitatea de a privi în interiorul rivalităților politice regionale din Orientul Mijlociu ce au existat în 1948, ci și datorită efectelor tangibile pe care le-a avut ulterior asupra mișcării naționale palestiniene. Istoricii se referă la anii 1947 și 1948 ca la niște puncte de cotitură. Mare parte a populației palestiniene trăia acum în diaspora în urma Nakbei din 1948, inhibând și dispersând și mai mult activitatea națională palestiniană. Crearea guvernului arab a fost un veritabil pas înapoi pentru mișcarea națională palestiniană deoarece a privat de drepturi conducerea și a dat speranțe false palestinienilor ce încă se aflau în Palestina. Guvernul prăbușindu-se, mare parte dintre liderii palestinieni se aflau acum în exil în Cairo și astfel a dispărut orice influență pe care ar fi avut-o în Palestina.

În nucleul său, rivalitatea inter-arabă din 1948 a exacerbat obstacolele către o mișcare națională palestiniană colectivă, în același timp conturând-o. În vreme ce guvernul arab al Palestinei a fost uitat în mare măsură, momentul critic în care s-a născut face parte din narativa națională palestiniană în curs de dezvoltare, narativă care este modelată atât de forțe externe cât și de factori interni. În mod ironic, evenimentele din jurul creării acestui guvern au și dăunat activității naționale palestiniene dar au și consolidat identitatea palestiniană. Este clar că la vremea respectivă, climatul politic regional nu ar fi susținut un stat palestinian și poate că nici conducerea palestiniană nu ar fi fost capabilă să guverneze o asemenea entitate. A existat, însă, un nou sens al identității palestiniene care s-a închegat în peisajul politic drastic diferit care a apărut după 1948.

După cum am mai spus, Pappé scrie că guvernul arab al întregii Palestine a lăsat în spate numai „fraze și simboluri.” Totuși, frazele și simbolurile acelui guvern apar cu destulă proeminență în narativa națională palestiniană. Drapelul pe care l-a adoptat guvernul arab al Palestinei este cel care a reprezentat Palestina în revolta arabă din 1916 și care, foarte puțin modificat în 1964, este folosit până în ziua de astăzi. Retorica folosită de acel guvern a reapărut în anumite momente în istoria mai recentă. Pappé subliniază că exact aceleași cuvinte folosite în deschiderea sesiunii guvernului arab din 1948 – „În baza dreptului natural și istoric al poporului arab palestinian la libertate și independență, declarăm astfel...” – „aveau să rămână motto-ul central al tuturor documentelor palestiniene până la Declarația Palestiniană de Independență din 1988.”




Deși rezultatul imediat al eșecului guvernului arab al Palestinei din 1948 a fost și mai marea dezintegrare și stagnare a activității naționale palestiniene și lipsa de dezvoltare a instituțiilor durabile, această bucată a istoriei Palestinei reprezintă cimentarea unei identități după ce a fost manipulată de arabi, britanici și Zioniști. Khalidi scrie, „Dacă populația arabă nu a fost sigură de identitatea sa înainte de 1948, experiența înfrângerii, a deposedării, a exilului a făcut-o să fie sigură în legătură cu aceasta: erau palestinieni.” Cu alte cuvinte, palestinienii s-au definit mai puternic ca entitate în eșec și în diaspora decât unificându-se într-un stat-națiune. În această perioadă de formare, palestinienii au văzut cum guvernul arab al Palestinei a fost folosit ca un instrument al intereselor arabe rivale, împotriva contextului politicii britanice mandatare și ambiției Zioniste. Oricât de dărâmați, fragmentați și scindați ar fi ieșit palestinienii din această poveste, a început să se coaguleze un sentiment mai coerent și mai precis al identității lor naționale, întărindu-le ideea că nu se puteau bizui decât pe ei înșiși.



Niciun comentariu: