duminică, decembrie 04, 2016

De ce Zionismul refuză pacea




de prof. William Cook

În 2010 am editat volumul The Plight of the Palestinians: a Long History of Destruction, o colecție de articole scrise de unii dintre cei mai renumiți autori care dezvăluie genocidul din Palestina, tortura constantă a umilinței permanente, distrugerea și moartea, toate acestea petrecându-se în vreme ce lumea privește și nu face nimic. Într-unul din aceste articole, dr. Jeff Harper detaliază problema „păcii” care a fost paralizată de statul Israel, răspunsul intenționat, calculat și indiferent la situația cu care se confruntă palestinienii zi de zi. El ne oferă următoarea realitate:

„Strategia Israelului până în ziua de astăzi a fost să îi înconjoare, să îi încercuiască pe palestinieni, să întocmească acorduri cu guvernele care să îi izoleze și să îi neutralizeze. Acest lucru a fost poate cel mai evident în timpul conferinței de pace de la Madrid, când Israelul a permis participarea palestiniană doar ca parte din delegația iordaniană. Dar putem include aici și „procesul de pace” de la Oslo. În timp ce Israelul a insistat asupra unei scrisori din partea lui Arafat care să recunoască în mod explicit Israelul ca o „construcție legitimă” în Orientul Mijlociu și ulterior a cerut recunoașterea specială a Israelului ca stat evreiesc (obținându-le pe ambele), niciun guvern israelian nu a recunoscut vreodată dreptul colectiv al poporului palestinian la autodeterminare. Rabin a fost direct în legătură cu motivul: dacă Israelul recunoaște dreptul palestinienilor la autodeterminare, înseamnă că, prin definiție, trebuie să apară un stat palestinian – și Israelul nu a vrut să promită asta. Așa că, în afara unor pronunțări vagi despre cum nu dorește să stăpânească alt popor și cum dorește „să întindă mâna către pace”, Israelul nu a permis niciodată existența unui cadru pentru niște negocieri autentice. Cu alte cuvinte, palestinienii trebuie luați în considerare, trebuie să li se ceară să reacționeze la propunerile noastre, dar, cu siguranță, nu sunt parteneri egali cu pretenții asupra țării care să rivalizeze cu ale noastre.” (“The Problem with Israel,” Jeff Halper, 2007)

Suntem în 2016 și încă nu este pace – dar întotdeauna există „o inițiativă pentru pace”, o conferință, un plan, fiecare președinte american pare obligat să facă niște promisiuni deșarte știind foarte bine, încă de la început, că nu se va face nicio pace. De ce? De ce să trecem printr-un astfel de proces știind că nu va duce la pace? De ce să creăm o iluzie? Pentru beneficiul cui? Cu ce rezultat? Poate pentru a pretinde că nu se află în buzunarul Israelului sau poate pentru a se apăra față de percepția că au abandonat orice gând al unei soluții pașnice a două state în Palestina sau poate pentru ca între timp, Israelul să poată fura și mai mult pământ, construi și mai multe colonii, permițând ca genocidul lent să continue.

Dar guvernul israelian? De ce ar lua parte la farsa aceasta? E uimitor deoarece știu din vorbele și din acțiunilor lor că nu au niciun gând de a recunoaște dreptul palestinienilor la un stat la lor, cu atât mai puțin să creeze unul. De 67 de ani neagă până și ideea unui stat palestinian și Halper spune foarte clar că de mai mult de 19 ori au sabotat orice încercare de creare a unui asemenea stat. Într-adevăr, nu există logică, explicație rațională pentru felul în care insistă Israelul că el dorește de fapt soluția a două state, că pacea este dorința sa, că SUA trebuie să dețină rolul de intermediar între cele două părți, fără niciun fel de precondiții, doar pentru ca după aceea să pună niște condiții imposibil de îndeplinit. Și toată tărășenia asta durează de 67 de ani în timp ce Israelul își menține stăpânirea peste tot teritoriul Palestinei, mai puțin 11% (Israelul s-a folosit de un mecanism juridic și birocratic complex pentru a controla mai mult de 50% din Cisiordania; acest pământ a fost folosit în principal pentru construirea coloniilor și crearea de rezerve de pământ pentru viitoarea expansiune a coloniilor). Trebuie să existe o explicație mai profundă care motivează guvernele israeliene să amăgească lumea an după an.

Poate încă o dată e nevoie să căutăm înțelepciunea în ficțiune, să explorăm necunoscutul în narative ce sapă adânc în subconștient, să scobim în măruntaiele umane, să căutăm dincolo de intestine și mușchi și tendoane și oase, acolo unde se află ființa adevărată, acolo unde se găsesc dorințele cele mai sincere, unde izvorul emoțiilor își varsă reacțiile latente către sine, unde sinele răspunde imboldurilor ce transformă impulsurile în acte disperate pe care sinele nu le înțelege, unde eul interior este încrustat cu fricile generațiilor ce bombardează copilul încă de la conceperea sa și identitatea este o acumulare a urii acceptate care se strecoară în ființă sub forma unui răspuns colectiv ce determină toate actele ca pe unele de supraviețuire împotriva oricui din afara clanului tribal care a marcat pentru veșnicie fiecare membru cu o nouă sursă de sânge pulsant, încetând să fie o inimă ce palpită în același ritm cu al omenirii, ci emană dintr-o teamă somatică ce își caută numai propria-i siguranță, propriul scop, propria-i deosebire ca marcă particulară cu prețul suferinței tuturor celor care îi amenință existența.

Franz Kafka, în „Un fragment”, spune o poveste știută de la tatăl lui care a auzit-o de la un pescar ciudat. „Un mare zid va fi construit pentru a-l proteja pe Împărat. După cum știți, națiunile infidele, cu demoni aflați printre ele, se adună adesea în fața palatului imperial și trag cu săgețile lor negre înspre Împărat.” Un fragment criptic cu siguranță, despre un împărat, un palat imperial și un zid menit să-l protejeze pe împărat și pe oamenii săi; din nefericire există națiuni infidele care se strâng în jurul palatului și trag înspre împărat. În cele din urmă nu există niciun fel de protecție, există numai frica permanentă că orice acțiune menită să protejeze va eșua și, dacă așa cum observa Kafka „vina nu trebuie pusă niciodată la îndoială”, teama se află în interiorul zidului, întotdeauna este și în afară și înăuntru, de tine și de ceilalți. Curios, Zioniștii au găsit un motiv pentru a înălța un zid gândindu-se că îi va proteja de dușmani, neținând cont de avertismentul lui Kafka. În 2004 am scris un articol despre zidul fricii lui Sharon.

„Aș sugera că zidul fricii lui Sharon se înalță atât în palestinieni cât și în evrei, că ofensează ambele părți și lezează sensibilitatea morală a oricărei persoane civilizate din lume. Sharon s-a pregătit pentru construirea zidului clădindu-i fundația în vintrele oamenilor săi, zidind odată cu el teama de patru milioane de teroriști și teama că viitorul nu oferă perspectiva păcii. Marginalizând Autoritatea Palestiniană, făcând-o irelevantă, nivelând-o așa cum a nivelat case și sate palestiniene întregi, a înlăturat posibilitatea negocierilor și astfel, i-a lăsat pe evrei fără speranța vreunei păci, dându-i mână liberă să forțeze construirea „Zidului”.

Gândiți-vă ce impact are Zidul în mintea israelienilor: zi de zi le reamintește că au eșuat în realizarea scopului principal, o asimilare pașnică a evreilor din întreaga lume într-un refugiu oferit lor de o Europă și o Americă măcinată de vină, unde să poată trăi cu toții în demnitate și respect, fără ranchiună sau teamă de rasism, ură și oprimare; le reamintește zilnic că au zăvorât între ziduri și bariere un popor sărac și văduvit de toate cele, ziduri și bariere care îi izolează de celelalte națiuni, de câmpurile și prăvăliile lor, de rudele și familiile lor, nu altfel decât pogromurile suferite de evreii din Polonia, din Austria, din Rusia, din Ungaria, din Cehoslovacia; le reamintește zilnic că într-o zi, cineva, cumva, va escalada zidul ăla sau îl va înconjura așa cum au făcut oamenii din timpuri imemoriale – cum au făcut hunii cu Marele Zid chinezesc, sau cum au făcut germanii ocolind Linia Maginot – pentru a face absurde eforturile unui popor de a îngenunchea voința altui popor; le reamintește zilnic că atât de trâmbițata lor democrație se face singură de râs când închide și izolează o întreagă populație în văzul lumii în ciuda protestelor acelei lumi uluite că dintre toți oamenii de pe planeta asta tocmai evreii ar fi în stare să facă așa ceva; le reamintește în fiecare zi că au creat un monstruos monument gri închinat suferinței pricinuite unui alt popor, un monument care în timp va avea același efect precum căderea Ierihonului, „Toți locuitorii orașului și fiecare ființă vie care era în el‚ bărbați, femei, tineri şi bătrâni, boi și oi și măgari au fost trecuți prin sabie...”; le reamintește în fiecare zi că, vizibil sau nu, fiecare nume al vreunui palestinian încarcerat este săpat în ciment așa cum sunt săpate numele evreilor uciși de naziști în lespezile de marmură ale Muzeului Holocaustului din Florida; și, într-un final, le reamintește zilnic că acest Zid este doar începutul unui Zid care trebuie să se întindă în nord și în sud de-a lungul graniței cu Iordania, de-a lungul graniței cu Siria, de-a lungul coastei sudice a Libanului, și mai în nord de-a lungul graniței siriene și în sud de-a lungul Sinaiului, completând astfel, încă o dată, încarcerarea evreilor. (Cook, „Fence, Barrier, Wall: What’s in a Name?, 2004)




De ce? Ce se află în spatele minții care distruge ceea ce susține că trebuie să protejeze? De ce să construiești ziduri? Doar dacă nu cumva vrei să-i ții la distanță pe cei care nu fac parte din trib și doar dacă nu cumva, pe cei din cadrul tribului vrei să-i păstrezi necontaminați, ca nu cumva sinele interior să-și piardă caracterul special, „ales”, marca proprie și să se elibereze de teama ce pulsează înăuntru amenințându-i existența. Zioniștii au forțat crearea statului Israel fructificând teama evreilor. Lumea vrea să distrugă evreii. Nu există protecție pentru evrei în toată lumea asta decât în Palestina, unde va triumfa dreptul lor istoric asupra pământului și unde evreii se vor proteja împreună de toți dușmanii lor; ei trebuie doar să își asigure protecția stabilind relații cu acele națiuni care au puterea și dorința să le asigure protecția. Acest lucru necesită controlul acestor „prieteni” legați de un cordon ombilical, cum ar fi SUA, Anglia, Franța, Germania, Canada, Australia, care vor deveni „protectorii” lor. De asemenea, trebuie ca această protecție să fie parafată de lege, așa cum demonstrează restricțiile asupra celor care critică statul Zionist.

Există o mentalitate determinată de forțe dincolo de gândirea rațională. Tot Kafka oferă o descriere a acestui fenomen în „Metamorfoza”, o poveste suprarealistă în care protagonistul se trezește într-o dimineață transformat într-o insectă uriașă. Dar facultățile sale mentale par a fi nealterate și preocupările sale sunt cele ale unui om împiedicat să ajungă la timp la tren, ale unui om care se gândește cum să facă față celor care se află dincolo de ușa dormitorului său și care ar fi scârbiți de înfățișarea sa; apar apoi temerile legate de confruntări, teama de tatăl său despotic, de a nu-și pierde slujba, banii pe care îi oferă familiei, teama de potențiala transformare a vieții sale odată cu transformarea vizibilă în această gânganie dezgustătoare, teama de expulzare și moarte, că lumea nu îi va înțelege cuvintele, realizarea faptului că este diferit, că realitatea sa este una diferită, că nu se adaptează comunității și teama că în cele din urmă va fi alungat sau distrus.

Kafka spunea odată „sunt făcut din literatură și sunt incapabil să fiu altceva”. Casa în care el (Gregor Samsa aka Franz Kafka) trăia, orașul care împrejmuia casa, zidul care împrejmuia orașul, oglindeau metaforic identitatea lăuntrică a naratorului, conținută între niște pereți, trezindu-se acum în interiorul unei camere unde, în acea noapte, așa ca în fiecare noapte, descrie lumea reală în care trăiește, o lume a ficțiunii unde explicațiile evocă simboluri și tablouri care convertesc adevărul în imagini și dezlănțuie prin intermediul viselor fricile latente care îi energizează pe cei forțați să existe în izolare față de toți ceilalți deoarece identitatea lor este închisă într-o mentalitate tribală dependentă pentru sensul său și pentru înțelegerea sinelui de cei care le controlează modul de raționare și determină nu doar cine sunt dar și ce sunt și cum se vor comporta. În acest fel, lumea îngustă a lui Kafka, lumea acelor Judengassen, aleile pentru evrei, reprezintă întreaga sa viață, unul dintre cele mai vechi ghettouri ale Europei, ceea el numea „celula mea de închisoare – fortăreața mea”. Dar în visul lui Samsa tranformat într-o insectă hidoasă, are loc o eliberare de acel control, el putând acum să se urce pe pereții camerei sale și chiar pe tavanul de deasupra, o libertate făcută posibilă de evadarea din „Colonia penitenciară”, de fuga de „Verdict”, de evitarea „Procesului” si de găsirea unei vieți noi, poate în „Amerika”.

„Metamorfoza” surprinde condiția membrului tribului în interiorul societății în care trebuie să se adapteze în ciuda imposibilității acelei probabilități, nu din cauză că societatea refuză în mod conștient asimilarea ci pentru că individul se teme de cei care nu fac parte din trib și deoarece se teme că îl vor considera dezgustător ca hidoasa insectă pe care o întruchipează. Strivit între aceste două temeri gemene, tribul nu are altă scăpare decât distrugerea celor ce sunt percepuți ca dușmani, chiar dacă aceștia sunt pasivi și nu acționează conform temerilor tribului.

Dar penetranta analiză kafkiană a mentalității tribale și a controlului său asupra membrilor tribului nu se sfârșește cu „Metamorfoza”, este extinsă și dezvoltată în „Colonia penitenciară”. Această narativă surprinde incapacitatea minții individuale de a-și controla destinul. Există un ofițer care este și călău și judecător, ghidat de o regulă simplă „vina nu se înșală niciodată”, regulă care se aplică nu doar celor ce nu fac parte din trib ci și membrilor tribului; toți sunt vinovați, toți amenință securitatea și controlul entității Zioniste, de-aici vine și epitetul de „self-hating jew”. Pe măsură ce ofițerul descrie procedurile coloniei penitenciare de a determina vina, condamnații sunt supuși cu totul autorităților, ei nu se așteaptă la un proces onest, ei înțeleg că cei ce dețin controlul dețin autoritatea supremă de a face arestări, închide sau condamna la moarte pe cine doresc, făcând astfel arestări fără niciun fel de proces, întemnițări pe termen nedefinit și execuții, precum și asasinări extrajudiciare.

Când ofițerul e chestionat de un vizitator din afară, întrebările evidente cer răspunsuri evidente, dar ofițerul le găsește incomprehensibile, cum poate cineva să pună la îndoială autoritățile și metodele acestora de a asigura protecția oamenilor? Pentru a-și justifica poziția, ofițerul eliberează prizonierul care era programat pentru execuție și se urcă în mașinăria de tortură pe care a proiectat-o pentru a demonstra că judecata autorităților este justificată în cazul tuturor deoarece stipulează că sentința trebuie să fie „fii just”. În mod ironic, Kafka povestește că mașinăria o ia razna și cel care a proiectat această hidoșenie este ultima sa victimă, mașinăria dezintegrându-se și devenind un monstru incontrolabil.

Ceea ce și-a închipuit Kafka e profetic; când un stat își impune voința în fața altor state devine un monstru, un Golem metalic ce distruge după bunul plac dar care își creează propriul mormânt în timpul acestui proces, așa cum ofițerul lui Kafka este străpuns de dinții grapei care inscripționa sentința emisă de autorități pe spatele osânditului, lăsându-i corpul zdrențuit, sângerând, atârnând deasupra mormântului în care trebuie să fie aruncat. Acolo trebuie să rămână izolat, condamnat și detestat pentru veșnicie ca o atrocitate a nebuniei și aroganței.




Dacă ne gândim la acțiunile statului Zionist, de la conceperea sa, sub controlul Agenției Evreiești, cu cei 11 membri ai miliției clandestine Hagana articulând în „Casa Roșie”(un sediu al constructorilor și meșteșugarilor evrei din Palestina în anii 1920) un document intitulat Planul Dalet sau planul D, așa cum povestește Ilan Pappe în The Ethnic Cleansing of Palestine, care hotăra sosirea tuturor evreilor în Palestina, folosirea terorii împotriva guvernului Mandatului Britanic din Palestina, forțarea mâinii membrilor parlamentului din Londra de a trece cu vederea crimele împotriva poporului britanic, masacrarea locuitorilor Deir Yassinului și alte încă peste 30 de masacre în zone aparținând populației indigene a Palestinei, controlarea prin amenințare și intimidare a noilor imigranți sosiți în Palestina din Europa așa cum arată documentele confiscate de poliția mandatară și disponibile acum în dosarele lui Sir Richard C. Caitling din arhivele din Rhodes House – putem să ne facem o imagine clară a puterii pe care o aveau Zioniștii asupra evreilor care fugeau din Germania și din alte părți, putere prin care și-au impus dorința oamenilor neajutorați, evrei și palestinieni, de la sfârșitul anilor 1930 și până în 1948.

Când complicitatea la crimă este impusă oamenilor nevinovați prin coerciție și teamă, ajungem la sensul adevărului impregnat în poveștile lui Kafka și așa putem înțelege de ce acest stat poate ataca Irakul pentru a-i distruge reactorul nuclear, la fel și pe cel sirian și de ce poate încerca să forțeze lumea vestică să atace Iranul; așa putem înțelege că invadarea Libanului fără motiv, invadarea și ocuparea Înălțimilor Golan, invadarea și distrugerea Gazei se întâmplă în ciuda legilor internaționale care ar trebui să decidă comportamentul națiunilor membre și ar trebui să înțelegem că acest stat va face orice pentru a controla Națiunile Unite controlând guvernul american, controlându-i pe oficialii aleși indiferent de dorințele cetățenilor Statelor Unite.

Trebuie doar să reflectăm asupra invaziei din Gaza de Crăciunul lui 2008 pentru a înțelege iraționalitatea atacării unui popor lipsit de apărare, înconjurat de puterea militară a IDF-ului cu forțele sale terestre, maritime și aeriene, cu folosirea nenecesară și ilegală a fosforului alb. De ce atâta brutalitate împotriva unui popor încolțit din toate părțile, fără capacitatea militară de a se apăra, neavând nici măcar posibilitatea de a fugi din cauza terorii răspândite de invazia evreiască? De ce să folosești o așa forță sălbatică știind bine că cei asediați nu au mijloacele de a distruge statul Zionist? Ce comportament absurd poate cuprinde un stat așa-zis civilizat dacă nu o teamă irațională de autodistrugere dacă dușmanii închipuiți ai poporului lui Israel nu sunt eradicați? Ascultați vocile celor aflați la putere încercând să justifice distrugerea oamenilor din Gaza:

Fiul lui Sharon: „Radeți Gaza de pe suprafața pământului, trimiteți-i înapoi în Evul Mediu, trebuie să moară!”

Ministrul de interne Eli Yishad spunea că Operațiunea Pillar of Defence va continua și se va extinde, că războiul din Gaza „trebuie să fie atât de dureros și de greu încât teroriștii să nu se gândească de două ori ci de o sută de ori înainte să mai trimită rachete în Israel...Scopul operațiunii este să trimită Gaza în Evul Mediu, numai așa Israelul va avea parte de liniște în următorii 40 de ani.”

Michael Ben-Ari, de la partidul National Unity, le-a cerut soldaților israelieni să ucidă gazanii fără milă, fără să stea pe gânduri. „Nu există oameni nevinovați în Gaza, nu lăsați niște diplomați care vor să dea bine în ochii lumii să vă pună în pericol viețile – secerați-i!”

Un proeminent rabin israelian, Yaakov Yosef, fiul fostului rabin-șef al armatei, Ovadia Yosef, într-o slujbă ținută la Mormântul Patriarhilor din Hebron i-a binecuvântat pe soldații IDF și i-a îndemnat „să învețe de la sirieni cum să-și măcelărească dușmanul”.

Cum pot fi explicate aceste urlete ale urii inumane împotriva unui loc și unui popor care nu a atacat niciodată statul Zionist în afara momentelor de disperare absolută, de teribilă deznădejde, ca ultim act care le mai rămâne celor care au tot dreptul de a-i ataca pe ocupatorii ilegali pe pământul lor și în casele lor?

Aceasta este vocea nebuniei care nu poate exista într-o lume normală în care compasiunea și dragostea ar trebui să ghideze acțiunile oamenilor și să încurajeze pacea, nu o „pace” (shalom) care își justifică drepturile pretinzând controlul absolut asupra tot ce îi amenință securitatea în timp ce refuză exact ceea ce pretinde că este dreptul său.

În zilele noastre lumea nu mai este una tribală; este dirijată de legi internaționale pe care toți oamenii de pe pământul acesta le-au creat și le-au acceptat.

Ar trebui să fie adevărat și în cazul statului Israel din moment ce a semnat acceptarea Declarației Universale a Drepturilor Omului și Convenția de la Geneva care definește genocidul, o definiție rezultată în urma încarcerării catastrofice și a morții evreilor din Germania nazistă.

Și totuși, definiția aceasta este sfidată și batjocorită de statul Zionist care comite genocid în Palestina și lumea întreagă privește fără să facă nimic.

Poate acum putem înțelege că ficțiunea ne poate lumina mai mult decât vocile tăcute ale intimidaților și ale damnaților; Kafka a privit dincolo de platoșă, de carapacea umană și a dezvăluit adevărata forță ce dă viață ororilor pricinuite poporului din Palestina și poporului din Liban și din Siria și din Iordania și din Gaza. Puterea Zionistă se folosește de învățăturile iudaismului pentru a-i controla pe cei ce caută siguranță și confort în ceea ce ar fi putut fi un cămin pentru poporul evreu dar a devenit în schimb o putere ocupatoare nemiloasă, nelegiuită și distrugătorul adevăraților deținători ai pământului din momentul în care li s-a oferit consolarea de a trăi împreună cu poporul Palestinei.

Și asta ne duce la mașinăria Zionistă care nu face nimic în sensul păcii dar pe care Zioniștii o folosesc pentru a păcăli lumea că își doresc pace și o soluție acceptată de ambele părți, când, în realitate, ei nu își doresc decât anihilarea arabilor din Israel și a tuturor arabilor ce trăiesc pe pământul Iudeei și Samariei; acesta a fost scopul lor de când au pășit prima oară în Palestina și „mașinăria păcii” pe care o folosesc ei se va asigura că pacea nu va fi realizată niciodată și că statul palestinian nu va exista niciodată. Să încheiem cu nefericit de profeticele vorbe ale celui mai înflăcărat exponent al Israelului și cel mai vocal al adevăratei sale fețe, un terorist cu o vizibilitate extraordinară și cel acceptat de poporul israelian ca prim-ministrul său, Menachem Begin, liderul unuia din grupurile teroriste evreiești, Irgun, cel care a descris masacrul de la Deir Yassin ca pe un „splendid atac” și a declarat: „La fel ca la Deir Yassin, peste tot vom ataca și vom distruge dușmanul. Dumnezeule, Dumnezeule, Tu ne-ai ales pentru cucerire.”

Astfel rămâne doar această posibilitate terifiantă: pentru a-și umple noul stat, statul evreiesc, Zioniștii se folosesc de serviciile „coloniștilor”, oameni care gândesc precum strămoșii lor acum 3500 de ani, tribal, care reacționează la viața de zi cu zi instinctual, cu teamă, întotdeauna cu spectrul tigrului pândind printre stânci, întotdeauna cu tribul inamic nerăbdător să-i distrugă, întotdeauna cu mentalitatea că mereu ei trebuie să omoare și să ia locul altora ca să nu fie omorâți și să nu le ia alții locul și întotdeauna argumentând că toți din jur sunt potențiali dușmani și asta le dă dreptul de a ucide după bunul plac; însă, pentru a aduce această mentalitate străveche în mijlocul lor, Zioniștii au creat un coșmar fioros și dezgustător, nu foarte deosebit de „Vizuina” lui Kafka unde „dușmani nevăzuți se târăsc prin tuneluri întunecate” și naratorul, singurul personaj al poveștii de groază a lui Kafka, se simte „amenințat nu doar de dușmanii din afară, ci și de cei dinăuntru, din măruntaiele pământului”.



Niciun comentariu: