marți, ianuarie 31, 2017

Ocupați sinagoga






de Michael Lesher

Cu mult înainte ca Anul Nou evreiesc să sosească, era deja clar că rabinii americani de pe întregul spectru al denominărilor aveau să își folosească amvoanele, pentru slujba cu cea mai mare participare din 2014, să aprobe unul dintre cele mai sângeroase masacre ale palestinienilor din istoria Israelului.

Rabinul Rachel Ain de la sinagoga (conservatoare) newyorkeză din Sutton Place a declarat pentru Steve Lipman de la New York Jewish Week că „efectele mai largi ale războiului” – „război” a fost cuvântul ei pentru masacrul unilateral în care au murit peste 2.100 de palestinieni (inclusiv peste 500 de copii), șase spitale din Gaza au fost atacate, peste 150 de moschei au fost rase de pe suprafața pământului și în jur de 10.000 de locuințe palestiniene au fost distruse – i-au îndemnat congregația să își „reafirme puternicul devotament față de poporul, statul și pământul lui Israel.” Febra războiului a urcat la fel de mult și în partea „stângă” a opiniei rabinice mainstream, cu rabinul Richard Block, președintele Congresului Central al Rabinilor Americani al mișcării reformate, insistând că miza este „însăși existența Israelului, pe care Hamas urmărește să o eradicheze, și evreii de peste tot, pe care Hamas dorește să îi extermine.” (Cum plănuia Hamas să facă toate astea fără tancuri, forțe navale, aeriene și fără un arsenal puternic rămâne neexplicat).

Și cum rămâne cu ortodocșii – care, până la urmă, reprezintă exact acel tip de iudaism pe care Zioniștii timpurii îl repudiau? Rabinul Zvi Romm, liderul spiritual al sinagogii Bialystoker din Lower East Side, vorbea de o „căutare a sufletului” ca răspuns la devastarea Gazei; dar „căutarea sufletească” pe care o avea în minte pentru evreii ortodocși avea „nevoie să includă necesitatea ca noi să ne întrebăm ce putem face mai mult pentru Israel.”

Și așa mai departe.

Activiștii pentru dreptatea în Palestina adesea subliniază că nu evreii sunt ținta campaniei lor, ci Israelul – o poziție de înțeles, mai ales în lumina insistenței maniace a propagandei israeliene că orice critică adusă Israelului este, prin definiție, o expresie a antisemitismului. Dar eu, ca evreu religios, nu pot să las deoparte atât de ușor „conexiunea evreiască” a Israelului. Evreii pretind că se mândresc cu o tradiție religioasă care, așa cum scria odată disidentul istoric israelian Ilan Pappe, a fost „temelia pentru cosmopolitism, socialism și universalism.” Dar când o astfel de tradiție este recrutată de moguli ai războiului – așa cum e clar că s-a întâmplat – cum pot ceilalți evrei religioși să scape de păcatul complicității dacă permit abuzarea de religia lor fără a protesta?

Ipocrizia ignorării rolului clerului nostru în delicvența Israelului mi s-a părut în mod particular acută după declarațiile halucinante ale lui Benjamin Netanyahu făcute în fața Națiunilor Unite, în care a sugerat că fiecare copil făcut bucăți în Gaza era de fapt o lovitură pe câmpul de bătălie sirian împotriva ISIS. Din moment ce singura „legătură” posibilă între cele două este că majoritatea gazanilor sunt musulmani, și din moment ce atribuirea vinei colective bazate pe religie de către Netanyahu nu a stârnit prea multe comentarii în Vest, e greu de înțeles cum evreii religioși pot pretinde imunitate când conducătorii lor (spre deosebire de majoritatea gazanilor) aprobă crimele de război pe scară largă.

Și situația este de fapt mult mai gravă. Principalele publicații evreiești au fost practic unanime susținând șovinismul religios. De exemplu, Jewish Press – cea mai citită publicație periodică ortodox-evreiască în limba engleză – lăuda o scrisoare „inspirațională” scrisă de comandantul israelian al brigăzii Givati în ajunul invadării teritoriului palestinian de către trupele sale. Jewish Press era încântată că Ofer Winter, același ofițer ale cărui ordine aveau să cauzeze mai târziu încă peste 150 de victime într-o singură zi (după ce lupta se presupusese a fi încheiată), i-a informat pe soldații aflați pe punctul de a intra în Gaza că oamenii săi „îndrăznesc să blesteme, să blasfemeze și să își bată joc de Dumnezeul Israelului.” Acest lucru ar fi fost suficient de rău dacă Jewish Press ar fi avut un discurs favorabil față de toți „jihadiștii”, dar de fapt, îi condamnă în mod frecvent. Nu, ziarul aprobă numai când un comandant evreu îi numește pe civilii pe care soldații săi urmează să îi masacreze dușmanii lui Dumnezeu și le cere trupelor sale să se răzbune cum se cuvine. Câți evrei au remarcat această ipocrizie, să nu mai vorbim câți au condamnat-o?

Mi-ar plăcea să spun că Jewish Press este o abatere, dar experiența mea îmi spune o poveste diferită. În timpul asaltului asupra Gazei, evreii tradiționali au ținut un post anual comemorând distrugerea Pământului Sfânt acum mii de ani. Am profitat de ocazie și am postat online un comentariu la un site de știri plângându-mă de „groaza de a privi cum evreii măcelăresc oameni nevinovați și alți evrei îi aplaudă.” Răspunzându-mi, un blogger evreu m-a mustrat spunându-mi că postul este de fapt menit să deplângă „distrugerea Templului al cărui loc a fost furat de musulmani” – deși, desigur, nu erau musulmani atunci când soldații romani au distrus Templul în 70 d.Hr. Un altul comenta că am un „tupeu neînfrânat” chiar și numai pentru faptul că am ridicat această problemă. „Fie ești un evreu mesianic”, scria respectivul, „caz în care nu ești deloc evreu, fie ești doar un prost nechibzuit...care nu știe nimic despre religia sa.” E greu de știut câți evrei religioși au citit acest schimb de replici, dar știu că nimeni nu a postat măcar un comentariu critic la adresa bloggerilor care m-au acuzat.

Dacă exemplul acesta vă pare prea personal, poate vă veți aminti cum, în urmă cu vreo 14 ani, proeminentul rabin israelian Ovadia Yosef i-a numit pe palestinieni „șerpi disprețuiți de Dumnezeu.” De fapt, dacă vă luați informațiile din presa evreiască, este posibil să nu vă amintiți deloc aceste cuvinte – sursele evreiești abia dacă le menționează. Dar o altă frază din aceeași slujbă, sugerând că evreii uciși de naziști plăteau pentru păcate comise într-o viață anterioară, a stârnit ceea ce Eric Greenberg de la Jewish Week numea „o furtună de reacții negative” din partea Comitetului Evreiesc American, Congresului Evreiesc American, Centrului Simon Wiesenthal și președintelui a ceva numit Fundația Memorială pentru Cultura Evreiască. Deci problema nu era că organizațiile evreiești nu prețuiau „memoria Holocaustului”. Problema era că „memoria” evreiască, sub auspiciile unei presupuse autorități religioase, acționa numai spre beneficiul evreilor. Poate cineva să aparțină aceleiași religii și să lase acest gen de șarlatanie să treacă neobservată?

Evident, răspunsul este nu. Pentru mine, ca evreu religios, este imposibil să evit criticarea atitudinilor evreiești care afectează oprimarea Palestinei. Corolarul acestei propoziții este că dreptatea pentru Palestina necesită, prin alte lucruri, examinarea atât a conducerii cât și a defectelor religiei mele.

De unde să începem? Ei bine, evreii trebuie să se întrebe, de exemplu, de ce au permis ca fibra sincer umanitară a tradiției lor să fie eclipsată de șovinism și paranoia. Trebuie să admitem că în timp ce evreii au cerut creștinilor să se elibereze de moștenirea lor religioasă antisemitică, noi ne-am complăcut în intoleranța față de non-evrei conținută de propria noastră istorie religioasă. Trebuie să confruntăm felul în care standardul dublu infiltrat în prea multe aspecte ale legislației talmudice – o regulă etică pentru evrei, una diferită pentru ceilalți – i-a făcut pe evreii religioși să accepte sinistrul dublu standard pe care israelienii îl aplică palestinienilor.

Nu sunt întrebări ușoare și nu intenționez să le sumarizez cu superficialitate. Dar e un lucru pe care ni-l datorăm atât nouă, cât și palestinienilor. „Nimeni nu mai poate ignora rolul fundamental pe care religia evreiască îl joacă în construirea politicilor criminale ale Israelului”, scria Ilan Pappe în 2008, retrospectiv, despre munca revoluționară a disidentului israelian Israel Shahak. Dar dacă rolul religiei în sprijinirea „politicilor criminale” este „fundamental”, atunci nu este suficient ca evreii preocupați de Palestina să critice guvernul israelian. Câtă vreme liderii religioși evrei se alătură corului propagandei israeliene, trebuie să vorbim și împotriva lor – și trebuie să înfruntăm ideologia religioasă care a făcut posibilă această alianță nesfântă.

În cele din urmă, de fapt, trebuie să facem mai mult de atât. Cei cărora le pasă de iudaism trebuie să îl reclame de la cei care l-au corupt. Trebuie să ocupăm sinagoga, ca să zic așa, până când sinagoga devine cu adevărat a noastră – și ceea ce trebuie să fie. Numai atunci putem vorbi cu adevărat pentru omenirea de oriunde altundeva.


Niciun comentariu: